Vind een praktijk

Heeft u pijn aan uw voet? Met meer dan honderd Podozorg praktijken zit er altijd een podoloog bij u in de buurt. Klik op de onderstaande knop en vind de dichtstbijzijnde podoloog!

Vind een praktijk

Ervaring van Frans

“Mijn hielspoorklachten bleken door mijn omhoogstaande grote teen te komen. Ik kreeg uitgebreide uitleg over oorzaak en oefeningen.”

Praktijkvoorbeeld met een elegante oudere dame

Wat een goed gesprek voor verschil kan maken

We gaan al een tijdje terug, deze dame en ik. De dame in kwestie is intussen 82 en komt intussen al een jaar of 10 bij mij in de praktijk. Wat begon met een verhuizing en doorverwijzing van een collega naar mij omdat ik in de buurt zit, is uitgelopen op een jaarlijks terugkomende controle en de daarbij horende gesprekken.

Ouder worden

Wat ieder jaar weer duidelijk wordt is dat het met mevrouw en haar zolen goed gaat. Ze loopt makkelijker en plezieriger en ze wil ze vooral niets missen. Maar wat nog duidelijker wordt is dat ze het ouder worden en het verouderingsproces niet fijn vind. Ieder jaar vertelt ze weer dat het allemaal minder makkelijk gaat en dat ze iedere keer een stukje in moet leveren. Ze klaagt dan ook over het PHPD-syndroom (pijntje-hier-pijntje-daar syndroom). Ik persoonlijk moet iedere keer weer glimlachen als één van mijn oudere patiënten het over dit syndroom hebben.

“Ik val zo vaak”

Maar dit jaar is het anders. In het gesprek vertelt mevrouw dat ze toch de laatste tijd wel regelmatig valt en dat ze daardoor eigenlijk ook niet zo goed de deur uit durft. Want stel dat ik val en mijn heup breek, dan ben ik verder van huis.

Ik begin aan mijn controle en constateer dat de rechtervoet een afwijking in kracht van de voetheffers heeft. Nadat ik dit nog een keer check vertelt mevrouw dat de huisarts laatst ook wat aan die voet geconstateerd had, maar ze wist eigenlijk niet zo goed wat er precies aan de hand was. We besluiten een nieuwe afspraak te maken, zodat ik bij de huisarts op kan vragen wat er speelt en welk advies gegeven is.

Overleg met de huisarts

Een overleg met de huisarts wijst uit dat deze inderdaad laatst een klapvoet bij mevrouw geconstateerd had. De huisarts had mevrouw het advies gegeven om met de podoloog te overleggen en eventueel hulpmiddelen aan te laten meten.

In de eerste alinea had ik het over een dame. De patiënt in kwestie is dat ook. Alles klopt qua uiterlijk. Haren netjes, kleding op en top, schoenen en tas matchen: een echte elegante dame om te zien. Ze heeft de laatste jaren wel wat concessies gedaan in schoenkeus (de keus valt vaker op comfort en stevigheid dan op elegantie), maar met recht een dame!

Toeters en bellen

Met de nieuwe afspraak komt dan ook direct het probleem naar boven. De huisarts had het over hulpmiddelen gehad en hier was mevrouw op afgehaakt. In het gesprek kwam het heel duidelijk naar voren: ze was al oud en moest zoveel inleveren… moest ze dan nu ook aan de hele wereld laten zien dat ze oud was door met allerlei toeters en bellen aan het lijf te gaan lopen?

Ik besloot er even goed voor te gaan zitten en uit te leggen wat zo’n hulpmiddel (in dit geval een klapvoetbrace of peroneusveer) precies doet en waar het voor beschermt. Dat de kans op vallen zoveel kleiner wordt met de brace, dat dit hulpmiddel niet zichtbaar hoeft te zijn en dat ze met de brace waarschijnlijk weer gewoon de deur uit durft. Mevrouw beloofde me erover na te denken.

Helaas hoorde ik lange tijd niets meer, en vreesde ik dat ze toch niets gedaan had met het advies van zowel mij als de huisarts.

”Sorry dat ik zo eigenwijs was!”

Na drie maanden belde mevrouw mij opeens op:

“Sorry dat ik zo eigenwijs was! Ik heb intussen de brace die je adviseerde aan laten meten en er gaat een wereld voor me open. Ik ben niet meer gevallen en ik durf weer naar alle dingen die ik buiten de deur moet of wil doen. Jouw zooltjes draag ik nu samen met de brace en ik kan weer dingen die ik dacht niet meer te kunnen doen. Dank je wel, ook voor je geduld en het mij proberen te overtuigen dat ik er verstandig aan deed om een brace aan te laten meten.”

Hoe fijn het is dat ik als registerpodoloog het verschil kan maken. Soms alleen al door te luisteren, advies te geven en door te verwijzen en/of te overleggen met andere disciplines. Dit herinnert me weer aan waarom ik podoloog ben geworden: om mijn patiënten te helpen!

Vind een praktijk

Heeft u last van voetklachten? Onze Podozorgers staan voor u klaar! Met meer dan 100 Podozorg praktijken zit er altijd een Podozorger bij u in de buurt! Klik op de onderstaande knop en vind de dichtstbijzijnde Podozorg praktijk!

Vind een praktijk

Deel deze pagina

Wij delen graag onze kennis

Podozorg Nederland is een groep gelijkgestemde podologen, die samen maar één ding willen: de allerbeste zijn in hun vak. Dat kan alleen bereikt worden als we blijven leren en ontdekken. Daarom delen wij wekelijks onze kennis.